salam

Jumaat, 11 Disember 2015

Mengambil dan Berpegang Teguh pada Pandangan Khulafa ar Rasyidin



 
Pastikan kalian mengambil dan berpegang teguh pada pandangan Khulafa ar Rasyidin dan menjadikan Ahlulbaiyt itu sbg penerang bagi SANAD ILMU...dan jangan jadi seperti pencari itirah Ahlulbaiyt hanye ntuk mgikut pandangan seperti fhmn Rafidhah atau Imammiyyah...islam itu terbentuk bukan disuruh untuk menjadi pengikut2...tetapi disuruh ntuk mengambil SANAD ILMU dan memperakui menjadi sorang hamba kpd Nya yang akur dan patuh 

Perbezaan MUSLIM dan MUKMIN....
Istilah muslim dan mukmin amat berkait rapat dengan pengertian dan pelaksanaan rukun Islam dan Rukun Iman itu sendiri manakala rukun Iman ialah percaya kepada Allah SWT, para malaikat, kitab yakni al-qur'an, para rasul, hari kiamat dan qada’ dan qadar Allah.Rukun Islam pula ialah penyerahan diri kepada Allah SWT dengan mengucap dua kalimah syahadah, menunaikan sembahyang lima waktu, mengeluarkan zakat, menjalankan ibadah puasa di bulan Ramadhan dan menunaikan fardhu haji jika berkemampuan.
Rukun Iman dan rukun Islam tidak boleh dipisahkan. Ini adalah disebabkan dengan pelaksanaan kedua-duanya sekali barulah seseorang itu digelar seorang muslim dan mukmin sebenar atau pun disebut seorang muslim yang mukmin.

istilah Mukmin itu merujuk kepada orang yang benar-benar beriman dan mengamalkan ajaran Islam sepenuhnya serta mengabdikan diri kepada Allah SWT.

Inilah yang disebut 'setiap Mukmin itu Muslim, tetapi tidak setiap Muslim itu Mukmin. Oleh itu perkataan mukmin itu khusus dan muslim itu umum.'

Dalam Surah Al-Hujurat ayat 14 Allah SWT menjelaskan persoalan ini : Ertinya :
Orang-orang Arab Badawi itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah: "Kamu belum beriman, tapi katakanlah 'kami telah tunduk', kerana iman itu belum masuk ke dalam hatimu; dan jika kamu taat kepada Allah SWT dan Rasulnya, dia tidak akan mengurangi sedikitpun pahala amalanmu; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Wallahualam......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...